Члени НЕК побоюються, що їх запросять на каву
14 вересня відбулося засідання Національної експертної комісії з питань захисту суспільної моралі під головуванням Василя Васильовича Костицького.
Члени Національної комісії розглянули експертні дослідження, які здійснювались за запитами органів державної влади, місцевого самоврядування, фізичних і юридичних осіб та стосуються матеріалів, що, на думку заявників, порушують чинне законодавство у сфері захисту суспільної моралі.
На засіданні серед інших розглядалося питання про національну кампанію з профілактики ВІЛ/СНІДу. Представник Міністерства охорони здоров’я висловила свою точку зору про доцільність такої реклами, її ефективність у запобіганні поширенню інфекції.
Заявники – небайдужі матері – виразили обурення рекламою, що пропагує вільні статеві звязки. Отець Андрій наголосив на невідповідності такої реклами християнським цінностям.
На засідання була запрошена Президент Української незалежної ради єврейських жінок Елеонора Гройсман. Вона висловила свою точку зору з приводу реклами національної кампанії з профілактики ВІЛ/СНІД „Не дай СНІДу шанс” з написами «Подивимось кіно у мене вдома?» та «Зайдеш на каву?».
На її думку, ця реклама призвела до того, що прості фрази «Подивимось кіно у мене вдома?» та «Зайдеш на каву?» набули двозначного змісту. Підсвідомо, в результаті дії реклами, перегляд фільму та сумісне споживання кави стають рівнозначними сексу у вільних стосунках. Тобто людині має бути соромно запроси ти когось до себе на каву або на перегляд фільму, бо її можуть запідозрити в пропонуванні статевих стосунків. Така реклама передбачає вибір: або секс без презервативу, або з презервативом.
Зрозуміло, що захищений презервативом вільний секс краще незахищеного. Але чому ця реклама не могла б пропагувати дошлюбну чистоту, істинні моральні цінності, запобігання раннім статевим відносинам?
Саме це було б більш надійною профілактикою СНІДу. А в результаті сьогоднішньої реклами підліток та молодь мають комплекс неповноцінності, вони стають нібито не такими, як всі, якимись застарілими й несучасними, якщо цінують свою цнотливість. Така реклама двозначна: з одного боку, вона пропагує захищений секс, з другого розбещує підлітків і є пропагандою вседозволеності та аморальності. Національна експертна комісія вирішила, що ця реклама не порушує Закон України «Про захист суспільної моралі», але не відповідає вимогам статті 7 Закону України «Про рекламу», оскільки порушує етичні норми і нехтує правилами пристойності.
Про це будуть повідомлені МОЗ України та Держкомітет з питань технічного регулювання та споживчої політики. Також рекомендовано привести слоган кампанії до загально прийнятих норм українського правопису: замінити «Не дай СНІДу шанс» на «Не дай СНІДу шансу».